W ramach cyklu „mini See&Say w Idea Hub” 7 marca odbył się wykład Arka Szulczyńskiego, wieloletniego dyrektora kreatywnego, gorącego wyznawcy Efektywności Kreatywnej i Design Thinking.  Zobacz, co powinieneś/aś przeczytać, jeśli chcesz pracować (nie tylko!) w Kreacji:

  1. RALF LANGWOST – „HOW TO CATCH THE BIG IDEA. THE STRATEGIES OF TOP CREATIVES”

To pozycja trudno dostępna w Polsce. Langwost wskazuje w niej 7 czynników, które sprawiają, że reklama skutecznie sprzedaje, będąc przy tym kreatywną:

  • czynnik szybkości przyswajania – komunikat należy zredukować ze wszystkiego, co niepotrzebne
  • czynnik autentyczności – np. poprzez użycie ogólnoznanych prawd lub stereotypów
  • czynnik zrozumienia – insight konsumencki oparty na rzetelnej obserwacji i badaniach
  • czynnik kotwiczenia w marce – głębokie zrozumienie produktu, poprzez odniesienie się do:
    • wartości marki
    • konkurencyjnych marek i produktów na rynku
    • wad i zalet produktu
    • unikalnych cech produktu
    • opinii grupy docelowej
  • czynnik koncentracji – zasada ‚one simple message’
  • czynnik wyróżnialności – Komunikat musi być inny i charakterystyczny, nawet jeśli nie jest racjonalnie uzasadniony
  • czynnik otwartości i elastyczności – odpowiada na ewentualne przyszłe potrzeby, jak przeniesienie idei na inne formaty lub rozwój idei kreatywnej w kontynuacji kampanii
  1. SIMON SINEK – „START WITH WHY”

Książka jest ciekawym pogłębieniem tezy: „People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Możecie w niej przeczytać o wpływie motywacji i instynktów ludzkich na konsumenckie procesy decyzyjne. Ale przede wszystkim dowiecie się dlaczego hołdowanie swojemu systemowi wartości jest istotne i efektywne (nie tylko w biznesie).

  1. ASH MAURYA – „METODA RUNNING LEAN”

Każdy kto planuje założyć własną firmę po prostu musi przeczytać tę książkę. Praca tą metodą planowania projektowego pozwoli świeżo upieczonym założycielom oszczędzić czas i pieniądze przygotowując się do uruchomienia nowego start-up’u.

Podstawowy szkic „leana” warto stworzyć jednego dnia, następnie rozbudowywać. Kolejność planowania oznaczona jest numerami 1-9 na diagramie poniżej:

  1. FREDERIC LALOUX – „PRACOWAĆ INACZEJ”

Książka dla zarządzających firmą i osób, które dopiero się przymierzają do własnego biznesu.

Laloux rozpracowuje różne typy i mechanizmy psychologiczne funkcjonowania organizacji powstających na przestrzeni lat, posługując się metaforami do znanych i działających cały czas struktur oraz przypisując im kolory.

Zastanów się, jak funkcjonuje Twoja firma, jakim jest kolorem:

  • czerwień – wataha wilków, prawo silniejszego i przymus, jako narzędzie zarządzania
  • bursztyn – armia, kościół – wysoka hierarchia; każdy ma sztywno określoną rolę w społeczności organizacyjnej, brak miejsca na innowacje, wierzymy i wyznajemy tylko to co było
  • pomarańcz – maszyna – (stereo)typowa korporacja. Brak odniesień w naturalnych społecznościach. Efekt uboczny rewolucji przemysłowej i prób przeniesienia funkcjonowania maszyny na relacje międzyludzkie przez ekonomistów lat 50-tych XX wieku
  • zieleń – rodzina – skupienie na kulturze organizacji i wzmacnianiu w celu motytowowania ludzi, poluzowana hierarchia,
  • turkus – żywy organizm – wysoki egalitaryzm; samozarządzajace się zespoły pozbawione formalnego szefa, pracownicy mają zarówno odpowiedzialność, jak i moc sprawczą, przez co pracują w oparciu o zinternalizowany system wartości firmy.
  1. TIM BROWN – „ZMIANA PRZEZ DESIGN: JAK DESIGN THINKING ZMIENIA ORGANIZACJE I POBUDZA INNOWACYJNOŚĆ”

Ostatnia pozycja miała największy wpływ na Arka, ugruntowując jego myślenie, że można i warto do biznesu i marketingu podchodzić inaczej, niż ma to zazwyczaj miejsce.

Design Thinking bazuje na zmianie sposobu myślenia o produktach i usługach, jakie oferują firmy, umieszczając człowieka i jego potrzeby oraz problemy w samym centrum zainteresowanie. To skupienie na człowieku i zmiana podejścia pozwala przejść firmom z poziomu sprawiania, aby ludzie chcieli ich rzeczy, na tworzenie rzeczy, których ludzie sami mogą chcieć (making people want things -> making things people want).

W swojej książce  Tim Brown zwraca uwagę między innymi na:

  • istotność poznania prawdziwych potrzeb i problemów ludzi
  • wagę wspólnego, kooperatywnego wymyślanie idei
  • znaczenie propotypowania i ciągłego poprawiania rozwiązań,
  • efektywność dla biznesu i świata w ogóle myślenia zgodnego z zasadmi Design Thinkingu

PODSUMOWUJĄC:

Wszystkich wymienionych autorów, mimo, że ich przedmiot zainteresowań jest różny i pisali swoje książki w różnych lata, łączyła wspólny mianownik. W takiej czy innej formie, stawiają oni w swoich pracach w centrum uwagi Człowieka… Dlatego spróbuj proszę przy swoim następnym projekcie pomyśleć więcej o tym, dla kogo tak naprawdę go tworzysz.

 

*Idea Hub – nowatorskie placówki coworkingowe, które Idea Bank bezpłatnie udostępnia swoim klientom. Powstały z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie mają własnego miejsca do pracy i organizowania biznesowych spotkań. To przestrzenie, w których właściciele małych firm mogą wygodnie pracować, poznać się nawzajem, inspirować, a także dzielić wiedzą i doświadczeniami.

W Idea Hubach można znaleźć przestrzeń coworkingową, wyposażoną w urządzenia biurowe (skanery, drukarki, słuchawki, kopiarki, ładowarki i in.) oraz sale konferencyjne objęte systemem rezerwacji. Na gości spragnionych wiedzy czeka świeża prasa i literatura biznesowa. W placówkach jest strefa bezpłatnego Wi-Fi, a na ściennych ekranach transmitowane są wiadomości ze świata ekonomii. Ponadto, goście mogą częstować się pyszną kawą.

Obecnie Huby są dostępne w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.